• Annonser
The Milkman

Evolv Dna 250 C med Replay. Mina reflektioner

Om Evolv's olika chip och mods med dessa chip

Re: Evolv Dna 250 C med Replay. Mina reflektioner

Inläggav j björk » tis 02 apr 2019, 11:26

För mig har det inte funkat alls, dock har det inte blivit av att prova med andra coils. Jag byggde mixade coils (ren ss blir för lågohmigt) 3 claptons med 3x26+40AWG. Då är 2st 26awg kanthal, 1st 26awg SS316L och SS316L wrap. Total resistans på alla 3= 0.08 ohm.

Det här kör jag sedan på 135W. Jag har försökt välja replay, men tycker inte det har gjort någon skillnad. Dock när jag brände av coilen för omvekning en gång frågade modden om jag ville spara puffen, vilket aldrig har hänt förut. Alltså har jag aldrig fått igång replay förstår jag..
Det är lite för lite variation i resistans på mina coils antar jag, det ville till att de glödde innan det gick köra replay.

Så jag vet inte vad jag ska säga om "any combination of temp sensing and non temp sensing coils"
Vissligen kombinerade de ju ss och ni80 i bilden, men det är ju inte vad det står i texten.
Det ger ju inte så mycket då heller, resistansskillnaden mot att köra ren ss blir inte så stor.
j björk
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Inläggav Swedish vaper » ons 03 apr 2019, 00:41

ecksbocks skrev:Jag har bara några timmar under bältet md DNA250c men förstår inte riktigt vitsen (ännu) med Replay. TC när det funkar, vilket det verkligen verkar göra, eftersträvar väl en viss temperatur och när jag väl hittat den med en viss RDA/coil så är det väl inte så mycket kvar att önska?. Eller har jag missat nåt? Eller har replay fler parametrar som påverkar?
TC sätter en gräns för hur hög temperatur coilen få ha. Med för låg watt kommer den aldrig upp i denna temperatur.
Personligen använder jag TC för att undvika att få dryhits och bränd bomull.
TC försöker aldrig nå just den temperatur du ställt in. Den sätter bara en gräns.

Replay sparar watt, ohm, temperatur mm under just ett bloss.
Du kommer inte alltid upp till inställd watt, ohm förändras när spolen blir varm, temperaturen förändras om lite vid flera bloss på rad (du blossar med en redan varm spole).
Allt detta lagras på chippet och väljer du att spara det sista blosset så försöker Replay återskapa detta. Även om spolen svalnat. Då kan den kräma på lite mer för att komma upp i den temperatur din spole hade när du sparade.

Ibland kan Replay ha problem med avancerade coils. Dvs coils med många trådar som dessutom är olika tjocka. Allra best funkar Replay med glesa spolar.
Jag har testat parallell rund wire SS316L och Kanthal A1. Gjort spolen lite gles och det har funkat bra.
Fused Claplon, Alien Juggernaut etc i SS glesar jag ut lite. Ger bättre smak och funkar bättre i Replay.
Bild
[Klicka här för att visa originalbilden]
Bild
Här för att lära mig mer och för att hjälpa andra.
Skicka gärna PM om du tror jag kan hjälpa dig.

http://www.swedishvaper.se
Användarvisningsbild
Swedish vaper
Jedi Vaper
Jedi Vaper

Inläggav Puffra » ons 03 apr 2019, 08:19

Swedish vaper skrev:TC sätter en gräns för hur hög temperatur coilen få ha. Med för låg watt kommer den aldrig upp i denna temperatur.
TC försöker aldrig nå just den temperatur du ställt in. Den sätter bara en gräns.

Du kommer inte alltid upp till inställd watt, ohm förändras när spolen blir varm, temperaturen förändras om lite vid flera bloss på rad (du blossar med en redan varm spole).
Allt detta lagras på chippet och väljer du att spara det sista blosset så försöker Replay återskapa detta. Även om spolen svalnat. Då kan den kräma på lite mer för att komma upp i den temperatur din spole hade när du sparade.

Ibland kan Replay ha problem med avancerade coils. Dvs coils med många trådar som dessutom är olika tjocka. Allra best funkar Replay med glesa spolar.
Jag har testat parallell rund wire SS316L och Kanthal A1. Gjort spolen lite gles och det har funkat bra.
Fused Claplon, Alien Juggernaut etc i SS glesar jag ut lite. Ger bättre smak och funkar bättre i Replay.
Bild

Tackar för ett bra inlägg som rätade ut en del frågetecken
Fimpade min sista cigg 2016-03-01 efter trettio år som tobaksslav
Användarvisningsbild
Puffra
Jedi Vaper
Jedi Vaper

Inläggav ecksbocks » ons 03 apr 2019, 23:17

Swedish vaper skrev:TC sätter en gräns för hur hög temperatur coilen få ha. Med för låg watt kommer den aldrig upp i denna temperatur.

Bild

Lysande, väldigt pedagogiskt!

Jag har svårt att köra nåt annat än TC. De mods där TC:n inte är lika bra känns det meningslöst eftersom den dry-hitten kan komma när som helst.

Ska testa Replay nu när jag förstår det lite bättre.

:Thanks
Användarvisningsbild
ecksbocks
Puffar lite mer
Puffar lite mer

Inläggav Swedish vaper » tor 04 apr 2019, 00:13

Skall kanske klargöra en sak.
En mod kan aldrig mäta vilken temperatur spolen har.
Däremot kan den känna vilket motstånd som spolen har.
Detta motstånd ändras när spolen blir uppvärmd.
Har jag ställt in rätt material eller TCR så räknar chippet ut att ett visst motstånd motsvarar en viss temperatur.
Detta funkar med material som har hyffsat stor skillnad i motstånd när den värms. Kanthal A1 har mycket mycket liten skillnad och gör sig därför omöjlig att räkna på. I alla fall med den teknik vi använder idag.

Att få till algoritmer som fixar detta är inte så lätt. Det gör att vissa mods missar lite och upplevs som dåliga på TC.

Evolv som ligger bakom Replay var först ut med TC och har blivit rikigt duktiga på detta.
Kinesiska YiHi gör också träffsäkra chip. YiHi var i början lite rädda för att bli stämda av Evolv för kopiering och använder därför inte Watt utan Joule när du reglerar effekten vid TC
En Watt och en Joule är i princip samma sak eftersom en Joule är en wattsekund under en sekund.

Vi säger lite slarvigt att modden känner av temperaturen men så är det alltså inte.
Bild

Användarvisningsbild
Swedish vaper
Jedi Vaper
Jedi Vaper

Inläggav ecksbocks » lör 06 apr 2019, 20:08

Detta visste jag faktiskt inte. Hade inte tänkt så långt. Helt logiskt när man får det framlagt.

Jag slog just till på Hcigar VT Inbox (DNA75). För mig som inte behöver mer än max 50 watt och kör TC, är det ett okej chip för detta? Vill bara ha en pålitlig TC egentligen och det var ett riktigt bra pris på moden.
Användarvisningsbild
ecksbocks
Puffar lite mer
Puffar lite mer

Inläggav Swedish vaper » lör 06 apr 2019, 20:47

DNA75 är ett alldeles utmärkt chip.
Alla DNA som säljs idag är helt OK.

Stabila och pricksäkra i TC.

De DNA som har ett C på slutet. Tex DNA75C har färgskärm och kan köra Replay.

Men känner du dig nöjd med DNA75 så förstår jag dig. Inte en massa lull lull utan bara bra Watt och bra TC.
Bild

Användarvisningsbild
Swedish vaper
Jedi Vaper
Jedi Vaper

Inläggav ecksbocks » lör 06 apr 2019, 23:19

Swedish vaper skrev:DNA75 är ett alldeles utmärkt chip.
Alla DNA som säljs idag är helt OK.

Stabila och pricksäkra i TC.

De DNA som har ett C på slutet. Tex DNA75C har färgskärm och kan köra Replay.

Men känner du dig nöjd med DNA75 så förstår jag dig. Inte en massa lull lull utan bara bra Watt och bra TC.

:TU

Jag har en 250c squonk, den är ju förstås riktigt trevlig men jag kör den "bara" i TC, och inte Replay (ännu). Då borde jag inte bli besviken på DNA75 då.

Jag kan liksom inte förstå de som inte kör TC, om man nu har tillgång till ett bra chip. Läste nånstans att det var förhållandevis få ägare av Evolvs chip som använde TC. Jag är iof inte överförtjust i de första "blöta" blossen, när man precis squonkat eller droppat och TC ger betydligt fler torrare drag i min smak, än om jag hade behövt oroa mig för dryhits och tagit det säkra före det osäkra. Ibland okynnes-vejpar jag (precis som man rökte onödiga och ganska äckliga cigg när det begav sig) och då är det också bra att det inte är full drag.

Bra TC är underbart, som fler verkar ha konstaterat. :)
Användarvisningsbild
ecksbocks
Puffar lite mer
Puffar lite mer

Inläggav j björk » tor 11 apr 2019, 16:32

j björk skrev:För mig har det inte funkat alls, dock har det inte blivit av att prova med andra coils. Jag byggde mixade coils (ren ss blir för lågohmigt) 3 claptons med 3x26+40AWG. Då är 2st 26awg kanthal, 1st 26awg SS316L och SS316L wrap. Total resistans på alla 3= 0.08 ohm.

Det här kör jag sedan på 135W. Jag har försökt välja replay, men tycker inte det har gjort någon skillnad. Dock när jag brände av coilen för omvekning en gång frågade modden om jag ville spara puffen, vilket aldrig har hänt förut. Alltså har jag aldrig fått igång replay förstår jag..
Det är lite för lite variation i resistans på mina coils antar jag, det ville till att de glödde innan det gick köra replay.

Så jag vet inte vad jag ska säga om "any combination of temp sensing and non temp sensing coils"
Vissligen kombinerade de ju ss och ni80 i bilden, men det är ju inte vad det står i texten.
Det ger ju inte så mycket då heller, resistansskillnaden mot att köra ren ss blir inte så stor.

Nu fick det bli att coila om i ren ss, det fick bli lite mindre doningar dock:

Bild

2x26+40 AWG, 8 varv. Då hamnade jag på 0,12 ohm, och replay fungerar :)
Första intrycket känns bra, den verkar hantera preheat bra på en kalla coils. Där tycker jag det verkar bättre än TC på G-class.
Jag gissar att den "glömmer" replay när man laddar batterierna, den "glömmer" ju klockan då så..
j björk
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Inläggav j björk » sön 14 apr 2019, 14:59

Den kom ju ihåg replay inställningen när man byter batterier :)

Nu går det kedjevejpa med lagom vejp hela tiden :D
Men jäklar vad juice det går åt..
j björk
Pro-vejpare
Pro-vejpare

FöregåendeNästa

Återgå till Evolv DNA